Zweetvrij haar na het sporten: 5 tips

Zweetvrij haar na het sporten

Het aftellen is begonnen: nog negen weken en dan is het officieel zomer! Dat betekent dat menig vrouw zich as we speak in het zweet werkt voor de perfecte bikini body. Als jij ook fanatiek aan het sporten bent, is het je vast al opgevallen dat zweet en je haar niet de beste vrienden zijn. Ben je er eindelijk in geslaagd je haar zover te krijgen dat je het minder vaak hoeft te wassen, gooien je goede voornemens roet in het eten, omdat je haar na elke work-out druipt van het zweet (nou ja, bijna dan). Geen zorgen, want dat is gemakkelijker te voorkomen dan je denkt. Wij vertellen je hoe.

Tip 1: Draag je haar vast

True: je haar los dragen tijdens het sporten, staat supersexy, maar echt praktisch is het niet. Door je haar in een knot, staart of vlecht te dragen, voorkom je dat het aan je gezicht plakt en dat het zweet zich over de gehele lengte van je haar verspreidt. Gebruik hiervoor als het even kan een spiraalvormig elastiekje, zodat je haar na het sporten hetzelfde valt als ervoor.

Pro tip

Heb je jouw spiraalvormige elastiekje zo vaak gebruikt dat het inmiddels twee keer zo groot is geworden? Door het in een bakje met kokend water te leggen, krimpt het en neemt het zijn oorspronkelijke vorm weer aan! Haal het elastiekje met een vork uit het water zodra het het gewenste formaat heeft bereikt en het is weer als nieuw.

Fitgirl outfit

Tip 2: Gebruik droogshampoo

Deze tip is er een waarbij we zweren: gebruik droogshampoo. Niet na het sporten, maar ervoor. Natuurlijk laat droogshampoo jouw lokken er ook frisser uitzien als je afbeulsessie er al opzit, maar het doet zijn werk nog tien keer beter als je het voor je work-out aanbrengt. Op deze manier absorbeert het poeder het zweet namelijk al voordat de haarschubben dit kunnen doen. Het resultaat: beduidend minder vet haar. Daar tekenen we voor!

Pro tip

Maak voordat je aan je work-out begint twee vlechten in je haar en spray deze in met een sea salt spray, zoals de Dip In The Ocean Beach Spray van The Insiders. Haal de vlechten los zodra je haar na het sporten weer droog is en je hebt een hoofd vol nonchalante beach waves!

Tip 3: Tover de zweetbandjes tevoorschijn

Er is een tijd geweest dat bijna iedereen ze gebruikte: zweetbandjes. Niet alleen vanwege hun praktische toepasbaarheid, maar ook omdat ze – geloof het of niet – ontzettend hip waren. Helaas is dat op dit moment niet per se het geval, maar hé: who cares als ze helpen het zweet uit je haar te weren?! Hoog tijd dus om de zweetbandjes weer op te snorren – of aan te schaffen, natuurlijk. Een hoofdband helpt je om je haarlijn zweetvrij te houden en met polsbandjes veeg je het zweet (letterlijk) in een handomdraai van je voorhoofd, nog voordat het in aanraking komt met je haar.

Tip 4: Droog je haar (en huid) met een microvezelhanddoek

Door je haar direct na het sporten in een microvezelhanddoek te wikkelen, droogt het niet alleen sneller, maar ga je ook de ergste vettigheid uit de weg. Vergeet niet je gezicht, nek en rug droog te deppen voordat je je haar uit de microvezelhanddoek bevrijdt. De Curl Coach Anti-Frizz Hair Towel van The Insiders is een geschikte kandidaat voor deze job, zeker als je krullen hebt. Je haar vlak na het sporten föhnen, kan trouwens ook helpen om het er minder vet te doen uitzien als het weer droog is.

Tip 5: Trek de baking soda uit de kast

Baking soda? Jep, je hoort het goed. Dit multifunctionele huishoudmiddeltje, dat ook wel bekendstaat als zuiveringszout, is niet alleen geschikt om baksels te laten rijzen, maar doet ook uitstekend zijn werk als reinigingsmiddel voor je haar. Het ontdoet het van vet, zweet, dode huidcellen, restanten van stylingproducten en andere viezigheid. Zelf proberen? Meng een eetlepel baking soda met een eetlepel shampoo en masseer dit gedurende één à twee minuten in je haar, waarbij je de focus legt op de haarwortels. Spoel je haar uit en verzorg het vervolgens met een hydraterend masker. Herhaal dit proces wekelijks als je regelmatig intensief sport, maar beslist niet vaker. Een klein aandachtspuntje tot besluit: bakpoeder is niet hetzelfde als baking soda en is hiervoor niet geschikt.

Emma Stone
Share This Post

Related Posts