5 summer hair horror stories en hoe ze te voorkomen

Rondlopen met groen haar van het zwembadwater? Not cute. Al helemaal niet als je op vakantie bent. In de zomer wil je natuurlijk net zo mooi shinen als de zon! Wees daarom gewaarschuwd, niet voor vampieren en weerwolven, maar voor de horror die op de loer ligt voor je haar tijdens weken vol zon, zee en strand. Onze volgers op Instagram vertelden ons hun summer hair horror stories en wij vertellen ze weer aan jou, samen met een aantal tips, zodat jouw droomzomer niet in een nachtmerrie verandert.

Van zeemeermin naar zeewier

“Ik was op vakantie en wilde heel graag mermaid hair om mee over het strand te lopen, dus had ik het zelf gekleurd met roze, paarse en blauwe uitwasbare verf. Mijn roze en paarse lokken vervaagden vrij snel, maar de blauwe plukken niet. Sterker nog; door de zon en de zee werd het groen! En dat ging er ook niet meer uit. Ik heb dus de hele zomer met groene highlights rondgelopen. Uiteindelijk ben ik maar naar de kapper gegaan om mijn haar rood te laten verven, maar zelfs toen kwam de groene gloed soms nog om de hoek kijken.”

OUR ADVICE:
Het klinkt ideaal: een opvallend kleurtje dat er na enkele wasbeurten uitgaat. Perfect voor een feestje of om je inner zeemeermin eruit te laten. Maar hoewel er op de verpakking staat dat de kleur uit je haar zal verdwijnen na een x aantal wasbeurten, blijft het risico bestaan dat de kleur er niet meer uitgaat. Zeker als je geblondeerd of poreus haar hebt, kan de kleur blijven hangen en vervagen tot een kleur waar je niet happy van wordt. Wil je dus een tijdelijke pastelkleurige coupe, dan raden wij je aan om dit bij een kapper te laten doen. Zo weet je zeker dat de kleur niet blijft hangen en je haar geen slachtoffer wordt van de andere risico’s van uitwasbare kleuringen.

Haast en haarextensions

“Twee jaar geleden tijdens de zomer ging mijn schoonzus trouwen in Spanje en ik wilde ontzettend graag met lange lokken op de bruiloft verschijnen. Van mezelf had ik die niet, dus ik moest en zou extensions kopen! Twee uur voor we moesten vertrekken naar Schiphol liep ik nog gestrest door een afroshop op zoek naar extensions. In alle haast vond ik gelukkig nog een paar in mijn kleur die ik snel afrekende en in mijn koffer stopte. Pas op de dag van de bruiloft haalde ik ze uit de verpakking en toen kwam ik erachter dat het afrohaar was! Met mijn Hollandse krullen was dat natuurlijk totaal geen match, dus uiteindelijk was ik flink wat euro’s armer maar geen lange lokken rijker…”

OUR ADVICE:

‘Haastige spoed is zelden goed’ is misschien een cliché, maar bij haarextensions gaat deze uitdrukking zeker op! Je wilt wel met een coupe verschijnen waar Rapunzel jaloers op zou worden, maar het is niet bedoeling dat iedereen meteen ziet dat de lange lokken niet echt van jou zijn. Om die perfecte match te creëren tussen jouw haar en de extensions, is tijd en vooral advies van een expert nodig. Overweeg je om extensions te nemen, kom dan bij ons langs voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek. Je haarstylist stelt dan samen met jou een plan op om ervoor te zorgen dat je de lange lokken kunt rocken. Is er geen tijd meer om voor de bruiloft een set extensions te laten zetten? Check dan deze tips om alsnog de show te stelen met je coupe, ook zonder haarverlenging!

Black henna horror

“Ik was vorige zomer een aantal weken in het buitenland. Mijn haar is zwart geverfd, dus de grijze uitgroei die tevoorschijn kwam viel erg op. Die avond zou ik uit eten gaan, dus ik wilde van mijn uitgroei af. In de drogisterij liet ik me overtuigen door een aardige verkoopster die zelf al jaren zwarte henna gebruikte. Haar lokken zagen er mooi uit, dus met een pakje zwarte henna ging ik in de badkamer van het hotel aan de slag. Kort nadat ik het spul in mijn haren had gesmeerd, begon het ontzettend te branden en mijn hele hoofd zwol op! Bij de dokterspost bleek dat ik een allergische reactie had. Ik had geen uitgroei meer, maar ook geen etentje. En daarbij ook nog een ander probleem: sinds die allergische reactie op zwarte henna, ben ik ook een stuk gevoeliger voor andere haarverf geworden.”

OUR ADVICE:

Blijf uit de buurt van black henna! Niet alleen in dit soort haarverf, maar ook in tijdelijke zwarte henna tattoos zit vaak een grote hoeveelheid PPD; een chemische stof die tot een allergische reactie kan leiden. In Europa is de maximale hoeveelheid PPD in kleurproducten wettelijk vastgelegd, maar dat is buiten ons continent niet overal het geval. Er zit dus vaak meer PPD dan goed voor je is in zwarte henna-producten die je buiten Europa kunt kopen. Niet alleen kun je hierdoor een fikse allergische reactie krijgen, het kan er ook voor zorgen dat je huid gevoeliger wordt voor PPD. Hierdoor kan je ook op andere haarkleurproducten een allergische reactie krijgen, terwijl je dat eerder nooit hebt gehad. Natuurlijk snappen wij ook dat je op vakantie niet wilt rondlopen met een grijze uitgroei. Stop daarom een root cover up in je koffer; een spray of poeder speciaal om je uitgroei tijdelijk te verbergen. Dan kun je thuis weer bij je vertrouwde haarstylist met veilige verf van je uitgroei afkomen.

Ik ga op vakantie en ik neem mee…

“In Nederland heb ik een prachtige bos stevige, pluisvrije krullen waar ik altijd veel complimenten over krijg. Ik heb het geluk dat mijn haar na een goeie shampoo en conditioner in de lucht mooi opdroogt. Een paar jaar geleden ging ik in de zomer een paar weken naar Thailand. Op Instagram had ik alle mooie plekjes al uitgezocht om foto’s te maken voor op mijn feed. Ik zag mezelf al helemaal staan met mijn rode krullenbos in de azuurblauwe zee! Alleen had ik er niet bij stilgestaan dat mijn haar heel anders zou reageren op het vochtige, warme Thaise klimaat. Het resultaat? Een enorme ontembare pluizenbos! Needless to say heb ik die vakantie dus ook maar weinig foto’s gemaakt.”

OUR ADVICE:

Een ander klimaat betekent vaak ook een andere haircare routine. Het is dus belangrijk om rekening te houden met het effect van bijvoorbeeld droge of juist vochtige lucht op je haar. Zo kun je bijvoorbeeld ook voor vertrek al voorkomen dat je op het strand loopt met een touwerige coupe: pas de haarproducten die je meeneemt aan op je bestemming. Als curly girl kun je bijvoorbeeld een anti-pluisserum, zoals de Velvetine Styling Cream van The Insiders, in je koffer stoppen als je naar een vochtig, warm land gaat.

Thank you, zwembadwater…

“Ik dacht altijd dat het een mythe was, dat je haar groen kan worden van het zwembad. Maar dit gebeurt dus echt! Daar ben ik helaas op de harde manier achter gekomen… Vorige zomer ging ik naar Italië. Vlak voor ik vertrok heb ik mijn haar geblondeerd om met een prachtige lichtblonde coupe van pizza’s, pasta en de zon te kunnen genieten. Ik ben een echte waterrat, dus ik was ook elke dag in het zwembad te vinden. Zelf had ik het niet door, maar terwijl ik met mijn beste vriendin een wijntje aan het drinken was, zei ze plots dat mijn haar wel groen leek in de zon! Snel keek ik in de spiegel en zag tot mijn schrik dat ze gelijk had. De rest van de vakantie heb ik mijn standhoed niet meer afgezet!”

OUR ADVICE:

Het is helaas inderdaad geen fabeltje; ook als je je haar niet eerst blauw hebt geverfd zoals de eerdergenoemde aspiring mermaid, kan je haar groen kleuren door zwembadwater. Zeker als je geblondeerd haar hebt, is de kans aanwezig dat je haar na het zwemmen een groene gloed krijgt. Tijdens het blonderen haal je namelijk de rode kleurpigmenten uit het haar. Hierdoor krijg je een mooie, koelblonde kleur, maar is er geen kleur meer in het haar om het groen te neutraliseren. Hierdoor kunnen je lokken groen worden. Veel mensen denken dat dit door het chloor in het zwembadwater komt, maar eigenlijk is koper (van bijvoorbeeld waterleidingen) de boosdoener. Het koper vormt een laagje om je haar heen dat groen uitslaat. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een shampoo en conditioner met siliconen; deze vormen een beschermlaagje om het haar waarmee je koper buiten de deur houdt. Ook is het slim om je haar nat te maken met kraanwater en in een knot te doen voor je in het bad springt; droog haar neemt het water namelijk op als een spons. Ga je dus met droog haar het zwembad in, dan wordt het koper maximaal opgenomen door je lokken en dat is natuurlijk niet de bedoeling!